إخلاء سبيل الصحفى محمد صبرى وتأجيل محاكمته لجلسة الثلاثاء المقبل

الأربعاء، 09 يناير 2013 - 02:46 م

المصور الصحفى محمد صبرى

الإسماعيلية - جمال حراجى

قررت محكمة الإسماعيلية العسكرية إخلاء سبيل المصور الصحفى محمد صبرى بضمان محل إقامته على ذمة القضية وتأجيل محاكمته إلى جلسة الثلاثاء القادم.

وكانت المحكمة العسكرية بالجلاء مقر الجيش الثانى الميدانى بالإسماعيلية، قد عقدت اليوم جلسة محاكمة الصحفى محمد صبرى بتهمة تصوير منشآت عسكرية على الطريق الحدودى برفح، وقامت نيابة العريش بحبسه أربعة أيام بذات التهمة ثم تمت إحالتة للمحكمة العسكرية التى أصدرت حكمها السابق.

كما قام عدد من شباب حزب التحالف الشعبى الاشتراكى والدستور وكفاية بتنظيم وقفة تضامنية مع محمد صبرى، مطالبين بالإفراج عنه.

ومن ناحية أخرى، غادر صبرى من مقر النيابة العسكرية إلى مقر قسم شرطة العريش فى حراسة أمنية لإنهاء إجراءات إخلاء سبيله بناء على قرار المحكمة.

تعليقات (5)

1

على أساس انه مواطن صالح متهم في قضية إدارية

بواسطة: مواطن من شعب مصر

بتاريخ: الأربعاء، 09 يناير 2013 02:58 م

شيء عجيب واحد متهم بتصوير مواقع قوات حرس الحدود في منطقة رفح ومتهم بالتخابر لصالح جهات أجنبية ، يتم الإفراج عنه ازاي ، هو ممسوك في محضر سب وقذف ، ده ممسوك في قضية أمن قومي ، ولا أيه حكايته اصلاً ويا ريت كان بيصور مواقع الصهاينة وبينقلها لمصر كنا رفعناه على الأعناق

2

ياشبابنا المخطىء لازم يتحاسب

بواسطة: رانيا

بتاريخ: الأربعاء، 09 يناير 2013 03:11 م

حتضيعو القانون كده

3

حسبى اللى ونعم الوكيل

بواسطة: ايمن

بتاريخ: الأربعاء، 09 يناير 2013 04:05 م

انااتسرقت فى محل 10,000 والحرامى اتمسك بالحاجة اتعرض على النيابة واللة اخد اخلاء سبيل وانا دوخت السبع دوخات وقعد اسبوع واكتب طلب بالحاجة عقبال ما اخذت حجتى وعجبى

4

مخابرات حرس الحدود جت في الهايفه واتصدرت

بواسطة: د حسين شهاب

بتاريخ: الأربعاء، 09 يناير 2013 04:14 م

محمد صحفي ناشئ حاول يجتهد ويصور اماكن على الحدود عارفين نقطة رقم 6 اللي استشهد فيها 16 جندي في رمضان واللي صورها كانت في كل مكان هو كان عندها لتغطية موضوع صحفي.
من وجهة نظري كان من الواجب تنبيهه وتحزيره لا محاكمته عسكرياً
واحب اقول للجهات الامنية في موقع وبرنامج اسمه جوجل الارض ممكن يجيب كل الصور دي

5

يستاهل

بواسطة: مصرية

بتاريخ: الأربعاء، 09 يناير 2013 06:59 م

و الله ده عمل غير قانوني، إزاي يصور منشآت عسكرية، هو مفكر نفسه مين، و كمان هو حط نفسه في موضع شك، يمكن حد يقول إن هو جاسوس، و كمان إيه إلي دخل حركة كفاية..إلخ، هو مش إنتم بتقولوا إن القضاء عادل، خلاص سيبوه يشوف شغله.

اضف تعليق

مشاركتك بالتعليق تعنى أنك قرأت بروتوكول نشر التعليقات على اليوم السابع، وأنك تتحمل المسئولية الأدبية والقانونية عن نشر هذا التعليق

بروتوكول نشر التعليقات من اليوم السابع

الأكثر قراءة