انفراد.. ننشر تحقيقات محاولة اغتيال رئيس الزمالك.. مرتضى: الألتراس جماعة إرهابية ممولة من نجلى "مرسى" و"الشاطر".. ممدوح عباس بينتقم منى لأنى شطبته من النادى.. و"شبرا" يكشف مصادر تمويل وشفرات الألتراس

الثلاثاء، 27 أكتوبر 2015 08:03 م
انفراد.. ننشر تحقيقات محاولة اغتيال رئيس الزمالك.. مرتضى: الألتراس جماعة إرهابية ممولة من نجلى "مرسى" و"الشاطر".. ممدوح عباس بينتقم منى لأنى شطبته من النادى.. و"شبرا" يكشف مصادر تمويل وشفرات الألتراس أحمد شبرا
كتب أحمد الجعفرى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

مرتضى منصور: الألتراس ظلوا يراقبوننى عدة ساعات وأطلقوا صوبى 14 طلقة خرطوش لاغتيالى.. وممدوح عباس بينتقم منى لأنى شطبته من النادى وكان ينقل الألتراس لدول أفريقية من جيبه الخاص



مرتضى: "نجل المعزول هاجمنى وهاجم الرئيسين السابق عدلى منصور والحالى وأنا رديت عليه لأن أبوه عبيط وأهبل والشعب رماه فى الزبالة"



أحمد شبرا: "أنا زملكاوى حتى النخاع ومستعد أتعدم فى سبيل الزمالك ومزعلش.. ومؤسسو الألتراس القدامى هجوا من زمان وإللى مسكها بعدهم الكابوهات والقرارات بتتاخد بالأغلبية"



شبرا: "رئيس الزمالك حب ياخدنا تحت باطه ويمولنا لمصلحته ولما رفضنا هاجمنا فى الفضائيات"



أحمد شبرا: قيادات الألتراس يتواصلون عن طريق صفحات سرية وبينهم إخوان وبيقلقوا منى لأنى فلول وتبع حسنى مبارك



شبرا: "نعتمد على التمويل الذاتى علشان ما حدش يكسر عنينا ونهاجم إللى مش عاجبنا.. ومحاولة الاغتيال كانت بتخطيط "سيد مشاغب" علشان يعلم على رئيس الزمالك



ينفرد "اليوم السابع" بنشر تحقيقات النيابة العامة فى قضية "محاولة اغتيال رئيس الزمالك" والمتهم فيها عدد من قيادات رابطة الـ"وايت نايتس"، وعلى رأسهم القيادى أحمد شبرا وسيد مشاغب، والتى تنازل فيها رئيس الزمالك عن حقه المدنى لعدد من المتهمين بعد التصالح أمام محكمة جنايات الجيزة برئاسة المستشار معتز خفاجى، وجاءت شهادة مرتضى منصور رئيس نادى الزمالك لتكشف عن كثير من المفاجآت وارتباط نجل الرئيس المعزول بمحاولة الاغتيال، وكشف القيادى بالرابطة أحمد شبرا عن العديد من الأمور الخفية عن الألتراس كمصادر التمويل والهرم التنظيمى للرابطة، وتوجهات "الكابوهات السياسية"، والمؤسسين القدامى للتنظيم.

مرتضى منصور: عناصر الألتراس ظلوا يراقبوننى عدة ساعات وأطلقوا صوبى 14 طلقة خرطوش بهدف اغتيالى


تحدث رئيس نادى الزمالك المستشار مرتضى منصور فى تحقيقات النيابة العامة عن تفاصيل محاولة الاغتيال التى تعرض لها، قائلا: "إنه يوم السبت الموافق 31/8/2014 كان فى فندق كونراد فى زيارة لصديق وتلقى اتصال تليفونى من نائب مدير النادى أُخطر فيه بضرورة حضوره للنادى لأنهم ضبطوا ثلاثة أشخاص منهم عضوان فى النادى يتجسسون عليه ويراقبوه، وحينما عاد تبين أن واحدا من الثلاثة قد أطلق سراحه والاثنان الآخران، كانا متواجدان فى غرفة مدير النادى واعترفا انهم من الألتراس وأنهم كلفوا من قيادتهم بمراقبته وإبلاغ القيادات بتحركاته، وبالفعل تسلمتهم الشرطة، وحضرت والدة ووالد أحدهم وظلت تصرخ فى النادى لأن ابنها كان عنده امتحان ثانوية عامة فى اليوم الثانى، فاتصلت بالسيد مأمور القسم لإخلاء سبيلهم وأنا لا أعلم ان الولدين والولد الثالث الذى أطلق سراحه شركاء فى جريمة ستحدث بعد ساعات قليلة.

وأضاف "منصور"، حوالى الساعة الثالثة قبل الفجر استأذنت وذهبت إلى موقع القيادة فى سيارتى وبمجرد تحركى فوجئت بما يشبه قنبلة ضربت فى زجاج السيارة الخلفى فصرخ محمد سعيد الذى كان يستقل معى السيارة، قائلا: "خلى بالك يا ريس فى ناس عاوزة تموتك"، فميلت برأسى وفوجئت بعدة طلقات متتالية تتجه تجاهى من الخلف فحنيت رأسى أكثر، وأسرعت بسيارتى متجهاً إلى قسم العجوزة وعند نزولى من السيارة وجدت حقيبة السيارة كلها طلقات وعلمت أنه تمت إصابة الـ3 الذين كانوا يستقلون السيارة بصحبتى.

وأضاف "منصور" فى التحقيقات، قائلا: "رابطة "الوايت نايتس" دى جماعة إرهابية مسلحة هدفها ارتكاب جرائم العنف واستخدام العنف والتهديد والترويع تنفيذاً لمشروعات إجرامية فردية وجماعية بهدف الإخلال بالنظام العام وتعريض سلامة المجتمع وأمنه للخطر، ودليلى على ذلك أنهم شرعوا فى قتل العامرى فاروق وزير الرياضة السابق، عندما اقتحموا المؤتمر الصحفى باستاد القاهرة، وقاموا باقتحام مبنى اتحاد الكرة، فضلاً عن اقتحام النادى الأهلى فى الجزيرة وحرقه، كما اقتحموا حزب الوفد ونادى الزمالك، وهى الواقعة التى نتج عنها استشهاد شاب اسمه عمرو حسين، كما أطلقوا قنابل وصواريخ على مطار القاهرة، وقتلوا بعضهم البعض فى استاذ بورسعيد، وأسفرت عن استشهاد 72 شهيدا، وسبق أن اقتحمت تلك المجموعات نادى الاولميبى بالإسكندرية وحرقه، كما اقتحموا مدينة الإنتاج الإعلامى وتعدوا على المذيعين الذين اختلفوا معهم وحطموا سياراتهم لأنهم مجموعة إرهابية.

رئيس الزمالك: ممدوح عباس ينتقم منى لأنى شطبته من النادى وكان بيسفر الالتراس لدول أفريقية من جيبه الخاص


وتابع "منصور" عن مؤسسى رابطة الـ"وايت نايتس"، قائلاً:"مؤسس الرابطة واحد بلطجى اسمه السيد مشاغب، وأحمد شبرا وآخرين من بينهم جودزيلا وطبلة وبوجى، وإللى اعرفوا عنهم إنهم بلطجية هدفهم من تلك الرابطة إرهاب المواطنين وأجهزة الدولة وتنفيذ مشروعات إجرامية ضد الأفراد والجماعات، وبيتجمعوا عن طريق صفحتهم على الـ"فيس بوك"، وإللى بيدعوا من خلالها للتظاهر والعنف والاحتشاد، وقبل تنفيذ محاولة اغتيالى كتبوا على صفحتهم "إما الحرية أو الدم" يعنى القتل.

واتهم مرتضى منصور فى التحقيقات كل قيادات الالتراس الذين ذكر اسمائهم فى التحقيقات، كما اتهم أسامة محمد مرسى ابن الرئيس المعزول محمد مرسى وممدوح عباس رئيس النادى السابق وهانى شكرى عضو مجلس الإدارة السابق بتمويل هذه العصابة الإجرامية، معللاً اتهامه، بأن ممدوح عباس كان يدفع الأموال لـ"الالتراس" لترويع خصومه وهو الذى حرضهم على قتل العامرى فاروق وزير الرياضة، وكان ممدوح عباس يدفع نفقات سفر هؤلاء البلطجية من جيبه الخاص الى معظم الدول الإفريقية وعندما أغلقت حنفية الفلوس حاولوا اقتحام نادى الزمالك.

مرتضى: نجل المعزول هاجمنى وأنا رديت عليه لأن أبوه عبيط وأهبل


وأضاف"منصور" قائلاً:"عندما فتح ممدوح عباس حنفية الفلوس مرة أخرى عادوا إليه وممدوح عباس يريد أن ينتقم منى كما فعل مع العامرى فاروق لأنى شطبت عضويته من النادى أما بالنسبة لهانى شكرى عضو مجلس الإدارة السابق الذى قمت بطرده من مجلس الإدارة لأنه ارتكب جريمة الاستيلاء على المال العام، أما أسامة ابن محمد مرسى فقد أذيع له مداخلة هاتفية مع مذيعة فى قناة العربية قام بسبى أنا والرئيس السابق عدلى منصور والرئيس الحالى، وكان دائماً فى جلسات خاصة يصفنى بأننى كلب ولم يتركونى وهو ما أذاعته جميع القنوات فقمت بالرد عليه قبل الشروع فى اغتيالى بيومين لأن أبوه عبيط وأهبل والشعب رماه فى الزبالة ذى ورقة الكلينكس، ومعروف أن الواد ده هو إلى استقطب الالتراس وبيموله هو وابن خيرت الشاطر.

شبرا:"مؤسسو الألتراس القدامى هجوا واللى مسكها بعدهم الكابوهات والقرارات بتتاخد بالأغلبية"



فيما كشف القيادى بـ"الوايت نايتس" أحمد شبرا فى تحقيقات النيابة العامة عن كيفية انتمائه لرابطة الـ"وايت ناتس"، قائلاً:" أنا زملكاوى للنخاع وعندى استعداد يتحكم عليا بالإعدام علشان الزمالك ومزعلش، ومن ساعة ما عرفت الكورة وأنا بشجع الزمالك، ومفيش ماتش إلا لما بحضره وبسافر واره فى كل حتة، و"الوايت نايتس" ظهروا فى 2007 ولما لقيتهم بيشجعوا النادى فرحت بيهم ولقيتهم منظمين فدخلت وسطهم والالتراس كلهم يعرفونى لأن أنا أقدم مشجع لنادى الزمالك وشهرتى بينهم "الخال شبرا"، وده على الرغم من إننى لست أحد مؤسسى الرابطة بس ليا كلمة وسطهم، وإن مؤسسى الألتراس الحقيقين هما واحد اسمه الدكتور جارحى ومحمود أسامة وواحد اسمه كيشو وعرفتهم فى المدراجات عام 2007.

الشبيحة والكوماندز والمسامير واللون أسماء حركية يستخدمها الألتراس لمناطق بالقاهرة ومحافظات الجمهورية


وتابع "شبرا" عن طبيعة رابطة "الالتراس" قائلاً:" الالتراس ده موجود فى كل دوريات العالم وكل فريق كبير ليه ألتراس وهو معناه إنك بتحب الحاجة دى وبتشجعها للأبد، وبيختلفوا عن المشجعين العادين لأنهم بيبقوا مجموعات كبيرة على قلب راجل واحد وكلمة واحدة وبيبقى ليهم شكل محترم، وهما داخلين وبيعملوا حاجة اسمها "دخلة"، وأهدافه تشجيع النادى ومؤازرة الفريق فى الخارج للبلاد وداخلها وبيكون له شعار يسمى البانر ويدل على أن الالتراس متواجد وكل حياته وأهدافه لمصلحة الفريق اللى بينتمى إليه.

وأضاف "شبرا"، أنه فى عام 2007 كان عدد أعضاء الألتراس قليل جداً، وإللى كان عايز ينضم كان بيجى للاستاد ويقابل أى حد من القيادات ويقولهم ويحضر بعد كده الماتشات ويشجع معانا بعد كده لما عددنا بقى كتير بدأنا نعمل صفحة لـ"الفيس بوك" اسمها التراس الوايت نايست "Uwk" وبدأت الناس تدخل وتنضم وكان بيظهر عليها مواعيد المباريات وأماكن التجمعات وبعد كده إللى عايز يحضر من الجمهور بيحضر وكان فى التجمعات إللى بنعملها دى بيجى الشخص إللى عايز ينضم للألتراس وبنقابله نشوف يصلح أو ما يصلحش بعد كده بيبقى من الألتراس.

وتحدث "شبرا" عن الهيكل التنظيمى لـ"الالتراس" قائلاً:"الوايت نايتس أو الألتراس بصفة عامة بيبقى نظام هرم كده فى رأس الهرم حاجة اسمها كابوا إللى هو الكبير وده مبيبقاش واحد بيبقى كذا واحد وفى الوايت نايتس، مثلاً منهم سيد المشاغب ومصطفى طبلة وياسر بوجى وناس تانية بس مش فاكر اسمائهم فيه حاجة اسمها السكاشن يعنى محافظات الجمهورية، مثلاً سكشن الإسكندرية وسكشن الأقصر والغربية والدقهلية، ولكل سيكشن مجموعة من القادة زى سكشن المنيرة زى "فيصل، الهرم، العجوزة، بس احنا بنسميها باسامى لاتينية، مثلاً دولة شبرا اسمها الكوماندوز، ودولة أكتوبر والشيخ زايد اسمها المسامير، ودولة المعادى ودار السلام اسمها اللون، والسبتية وغمرة ورمسيس اسمها الشبيحة، وديه بيبقى فيهم ناس قادة مسؤلين، وبيبقوا آخر حاجة فى الهرم من تحت وهو ده الهرم الهيكلى لرابطة الوايتس نايتس واى التراس بصفة عامة.

وأكد "شبرا" فى تحقيقات النيابة، أنه لا يوجد رئيس لرابطة الالتراس وأن الأمور تسير بينهم بالأغلبية، وأن مؤسسى الالتراس الأوائل ليس لهم دور فى الرابطة الآن وأغلبهم اتجوز وسافر وشاف شغله وإللى ماسك الرابطة دلوقتى "الكابوهات"، ويتواصلون فيما بينهم عن طريق الصفحة الرئيسية (Uwk)، التى يديرها سيد مشاغب وآخرون، وهم المسئولون عن وضع مواعيد التجمع وبيكتبوا جميع البيانات فى الصفحة، وفجر مفاجأة مفادها إنشاء عناصر الرابطة لصفحات سرية بينهم وبين بعضهم وأنهم اخفوها عنه بسبب قلقهم منه، قائلاً بالنص:"هما مش قايلين عليها لأنهم بيقلقوا منى علشان أنا فلول وتبع حسنى مبارك"، ونفى "شبرا" أن يكون للألتراس أى نشاط سياسى لأنه أسس فقط لتشجيع الزمالك، وأشار إلى أن القادة لهم نشاط سياسى خاص بهم.

كابوهات الألتراس يوجهون عناصره لمصالح الفصائل السياسية وأعضائه يلتزمون بتعليماتهم حتى ولو كانت خاطئة


وأضاف "شبرا" قائلاً:"صلاح أبو شهد إخوانى وده من كابوهات الالتراس ومن رموز الإخوان مثلاً، وسيد المشاغب وياسر بوجى بيؤمنوا بحاجة اسمها الحرية ومش عايزين يخضعوا لأى فصيل سياسى معين، وإن نشاطهم السياسى بيأثر على عناصر الرابطة، وإنهم يستخدمون العدد الهائل لعناصر الـ"وايت نايتس" لعمل وقفات أو احتجاجات لمصلحة الفصيل السياسى إللى بينتمى إليه الكابو وعلى الجميع سماع رأى القائد حتى ولو كان رأى القائد غلط لأن دى مبادئ الالتراس، مشيرا إلى أن تمويل "الالتراس" ذاتى، قائلاً:"محدش بيصرف عليه لأن ده من مبادئ الألتراس علشان محدش يبقى ليه سيطرة عليه ونقدر نهاجم أى حد بالكلام لو عمل حاجة مش عجبانا".

شبرا: رئيس الزمالك حب يخدنا تحت باطه ويمولنا لمصلحته ولما رفضنا هاجمنا فى الفضائيات


وتحدث "شبرا" عن أسباب الخلاف بين الرابطة وبين رئيس الزمالك، قائلاً:"مبدأ الخلاف ما بينهم إن مرتضى منصور كان عايز يسيطر على الألتراس ويبقوا تحت باطه وكان عاوز يمول الالتراس علشان يبقى كاسر عينهم بس محدش فى الالتراس سمعه، وسبناه ومشينا فبدأ يشتم فيه ويهاجم فى الجرايد ويهدد فى التلفزيون وبعد كده لما بقى رئيس النادى أخد قرارت ضد الوايت نايتس زى منع دخول أى واحد فينا مقر النادى ومنعنا من عمل أى احتفالات داخل مدرجات نادى الزمالك وبدأ يحارب كيان الوايت نايتس وبدأ أفراد الوايت نايتس يحاربوه برده بنفس أسلوبه، فاقتحموا النادى غصب عنه وبعد كده فيه مجموعة خوفوه وضربوا عليه نار طلقة خرطوش واحدة وآخر حاجة إن هما رموا عليه بول وضربوه على قفاه، ونفى أن يكون اشترك فى أى من تلك الأفعال، مؤكداً أنه لو كان على علم بذلك لكان منعهم من تنفيذ تلك الجريمة."

محاولة الاغتيال كانت بتخطيط "سيد مشاغب" علشان كان عايز يعلم على رئيس الزمالك


واختتم "شبرا" اعترافاته، قائلاً:"اللى مخطط لتلك الأفعال سيد مشاغب وصلاح أبو شهد، وهما مابينزلوش واللى بينزل أحمد صلاح وطارق ماكن وياسر بوجى ودالى وعرفة وفهد سيطرة وجزرة ورونالدو وحسام الظهار وروميو وبيسو وسليمان وكباكا وكرانشى وعيال تانية كتير حوالى 40 عيل ودول إللى فاكر اسمائهم بس، وهما جابوا فرد خرطوش وشماريخ وطلعوا بعربيتين، وكان معاهم موتوسكل ونزل كرانشى ضرب طلقة خرطوش وهما قعدوا يضربوا شماريخ ومرتضى كان قاعد عند الباب الرئيسى إللى هو باب حمام السباحة وجريوا بعد ضرب النار.


اليوم السابع -10 -2015

اليوم السابع -10 -2015

اليوم السابع -10 -2015

اليوم السابع -10 -2015

اليوم السابع -10 -2015

اليوم السابع -10 -2015

اليوم السابع -10 -2015

اليوم السابع -10 -2015

اليوم السابع -10 -2015









مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة