بالصور.. بيوت غلابة الإسكندرية "باشت" يا حكومة.. أهالى خورشيد يغرقون فى مياه الأمطار.. صراخ وعويل النساء خوفا من الصعق الكهربائى.. وعروسة حديثة الزواج "عفشى وشوارى باظ"

الخميس، 05 نوفمبر 2015 01:04 ص
بالصور.. بيوت غلابة الإسكندرية "باشت" يا حكومة.. أهالى خورشيد يغرقون فى مياه الأمطار.. صراخ وعويل النساء خوفا من الصعق الكهربائى.. وعروسة حديثة الزواج "عفشى وشوارى باظ" مياه الأمطار دمرت المنازل
الإسكندرية – أسماء على بدر

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
كانت الساعات الأولى من صباح الأربعاء بمثابة الكارثة على أهالى المناطق العشوائية بمحافظة الإسكندرية، حيث تعرضت بعض تلك المناطق للغرق، فى الوقت الذى لا تحظى فيه هذه المناطق بفرص وفيرة لوصول أجهزة المحافظة لإغاثتهم.

ومن تلك المناطق أرض عبد الوهاب بمنطقة خورشيد، فمنذ بداية دخولك للمنطقة يستوجب عليك للقفز للوصول إليها أو الاستعانة بـ"التوك توك" للدخول لشوارع خورشيد بسبب المياه الراكدة والتى تسبح فيها وسائد وأدوات منزلية ولعب أطفال إثر دخول مياه الأمطار لمنازلهم.

سيدة مسنة تحكى مأساتها فى غرق منزلها

وتحكى سيدة مسنة مأساتها، بعد أن غمرت المياه منزلها بالكامل، وتبكى حسرة على ثمن الثلاجة التى مازالت تدفع أقساطها حتى الآن، والتى بسبب مياه الأمطار تعطلت وأصبحت قطعة خردة.

وقالت باتعة أحمد حسن "صحيت من النوم بنزل رجلى على الأرض وبدور على النظارة عشان البسها فوجئت بالمياه وصلت لحد ركبتى، ولاقيت ولادى نايمين وتحتيهم ميه ومش حاسين وولاد الحلال ساعدونى لحد ما خرجت من الأوضة وفصلوا الكهربا عشان منموتش".

وأضافت باتعة" من الساعة 6 الصبح وإحنا بنشيل المية من الأرض كأنها بتزيد بسبب المطر الغزير ومش عايزة تخلص، آخر ما زهقنا ابنى راح بلغ فى قسم الشرطة عشان يلحقونا قبل ما نغرق ".
اليوم السابع -11 -2015

وأثناء حديث السيدة المسنة جاء شاب مسرعاً تظهر عليه علامات الإرهاق وقال، "أنا عملت محضر فى القسم عشان عفشنا باظ والأجهزة كلها باظت وإحنا لسه بندفع تمنها، وإحنا ملناش حد عشان كده رحت للحكومة تلحقنا وعملت محضر".

تحرير محضر بغرق منازل خورشيد

وأشار الشاب أحد أبناء السيدة، انه قام بتحرير محضر رقم 23464، لكى يثبت الضرر الذى وقع لديهم فى المنزل ويحاول ايجاد حلول لكى يأخذ تعويضا من الحكومة.
اليوم السابع -11 -2015

وعلى الجهة المقابلة للمنزل المنكوب، تستغيث عروس شابة من مياه الأمطار وقالت "صحيت من النوم لاقيت الدنيا عايمة بصيت على الأرض لاقيت الميه مغرقة الأوضة وشوارى وجهازى كان تحت السرير باش كله وباظ كنت بشتغل وأحوش من فلوسى عشان أجيبهم دلوقتى مش لاقيه حاجة سليمة ".

وأضافت ولاء متولى "أول ما شفت شوارى باظ اغم عليا والجيران طلعونى من الأوضة وفوقونى، وبكيت عشان معيش فلوس أجيب شوار غيره وأعوض الحاجات اللى باشت ".

الأدوات المنزلية وسيلة لدفع مياه الأمطار خارج المنازل

وقال محمد عبد الله قنديل، إنه استعان بالأدوات المنزلية لإزالة مياه الأمطار من داخل منازلهم بالاستعانة بالشباب وأهالى خورشيد حتى يتمكنوا من إزالة جميع المياه من المنازل.
اليوم السابع -11 -2015

وأضاف أن الأهالى قاموا ببناء أسوار وحواجز لكى تمنع وصول المياه إلى المنازل كوسيلة بدائية للتغلب على تراكم مياه الأمطار داخل المنازل من جديد كما حدث أمس.

أم عبد الله تستغيث بالحكومة

واستغاثت أم عبد الله بالحكومة وتقول "يا حكومة الحقى الغلابة العاجزين عفشنا باش من المياه وخايفين نتكهرب وإحنا نايمين مش حاسين، احنا اول مرة نشوف غرق فى اسكندرية هى البلد للدرجة دى اتخربت".
اليوم السابع -11 -2015

وأضافت أم عبد الله "الجدران شربت المياه والبيت من غير أساسات يعنى ممكن نقوم من النوم نلاقى نفسنا تحت الأنقاض والحكومة مش عارفة عننا حاجة ولا حد يسمع عننا ربنا يتولانا برحمته ويرحم الغلابة من العيشة الضنك".

أهالى خورشيد يطالبون بتطوير الصرف الصحى

وأكد حسن على، أحد أهالى خورشيد، أنه حاول التواصل مع المسئولين فى الصرف الصحى ولكن دون استجابة سوى ارسال عربية شفط واحدة وقفت لمدة قصيرة أمام الشارع الرئيسى لشفط المياه ولم تعاون حتى الآن والمياه تتراكم وتزداد بسبب زيادة الامطار وهطولها بكميات كبيرة، بالاضافة إلى انقطاع التيار الكهربى فترات طويلة منذ بداية الامطار.

وناشد حسن على المسئولين بضرورة التدخل لإنقاذ الموقف فى المساكن الشعبية التى لا يسير فيها المسئولون فى المحافظة والنظر إليهم وضرورة إنشاء شبكة صرف صحى بالمنطقة بأكملها وتطويرها.


اليوم السابع -11 -2015

اليوم السابع -11 -2015

اليوم السابع -11 -2015

اليوم السابع -11 -2015

اليوم السابع -11 -2015

اليوم السابع -11 -2015

اليوم السابع -11 -2015

اليوم السابع -11 -2015

اليوم السابع -11 -2015









مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة