بالفيديو.."حجاجوفيتش" يعرض احتفالات الطلبة بانتهاء الامتحانات فى أوروبا

الأربعاء، 16 مارس 2016 05:03 ص
بالفيديو.."حجاجوفيتش" يعرض احتفالات الطلبة بانتهاء الامتحانات فى أوروبا حجاجوفيتش واحتفالات الطلبة
كتب محمد تهامى زكى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
عرض الرحالة المصرى أحمد حجاجوفيتش، مقطع فيديو يظهر احتفالات الطلبة فى أوروبا بعد الانتهاء من الامتحانات، فى الميادين والحدائق العامة، متمنيا تنظيم مثل هذه الاحتفالات فى مصر دون تحرش أو مضايقة الفتيات.

وعلق "حجاجوفيتش" على الفيديو، قائلا: "كل طلبة المدارس الأوروبيين بينزلوا الميادين والحدائق العامة فى آخر يوم دراسة عشان يحتفلوا بانتهاء السنة الدراسية، ملايين الطلبة والطالبات الشباب بيلبسوا أى لبس هما نفسهم فيه، حتى لو ملابس بحر، ويخرجوا بكل حرية وفى سلام تام عشان يفرحوا ويرقصوا ويهيصوا".

وأضاف:"الغريب أن مفيش أى شرطة أو قوات خاصة بتأمن الاحتفالات دى، ومع ذلك لا يمكن لأى بنت حتى لو كانت لابسة ملابس قصيرة جدا، إنها حتى تتخيل أن حد ممكن يتحرش بيها أو يضايقها فى الشارع أو المواصلات العامة، لأن الحكومات فى الدول دى اهتمت بالتعليم وزرع ثقافة احترام الآخر واحترام حرية المرأة، ولم يحدث إن فيه رجالة أو ولاد قالوا أصل العيب على لبس الستات والبنات زى ما بيحصل عندنا".

واختتم "حجاجوفيتش"، تعليقه متسائلا: "لو طلبة مدرسة من المدارس عندنا فى مصر قرروا ينزلوا يحتفلوا بنهاية الدراسة فى ميدان أوحديقة عامة..حيحصل إيه؟، ويا ترى ليه مصر واحدة من أكتر دول العالم فى نسبة التحرش، مع إن مفيش بنت أو ست بتنزل الشارع بلبس زى اللى فى الفيديو ده ومع ذلك بيتعرضوا للتحرش".

الفرق بين حفلة التخرج من المدارس في أوروبا و مصر

بالفيديو: كل طلبة المدارس الأوروبيين بينزلوا الميادين و الحدائق العامة في آخر يوم دراسة عشان يحتفلوا بإنتهاء السنة الدراسية ... ملايين الطلبة و الطالبات الشباب بيلبسوا أي لبس هما نفسهم فيه (حتي لو ملابس بحر) و يخرجوا بكل حرية و في سلام تام عشان يفرحوا و يرقصوا و يهيصوا...الغريب إن مفيش أي شرطة أو قوات خاصة بتقوم بتأمين الإحتفالات دي و مع ذلك لا يمكن لأي بنت "حتي لو كانت لابسة ملابس قصيرة جداً" إنها حتي تتخيل إن حد ممكن يتحرش بيها أو يضايقها في الشارع أو المواصلات العامة أو التاكسي أو أي حتة ، لأن الحكومات في الدول دي إهتمت بالتعليم و زرع ثقافة إحترام الآخر و إحترام حرية المرأة ... و لم يحدث إن فيه رجالة أو ولاد قالوا أصل العيب علي لبس الستات و البنات زي ما بيحصل عندنا !! لو طلبة مدرسة من المدارس عندنا في مصر قرروا ينزلوا يحتفلوا بنهاية الدراسة في ميدان أو حديقة عامة، حيحصل إيه ؟ و يا تري ليه مصر واحدة من أكتر دول العالم في نسبة التحرش، مع إن مفيش بنت أو ست بتنزل الشارع بلبس زي اللي في الفيديو ده و مع ذلك بيتهروا تحرش :(Ahmed Haggagovic - أحمد حجاجوفيتشأدمن

Posted by ‎Ahmed Haggagovic - أحمد حجاجوفيتش‎ on Tuesday, 15 March 2016





موضوعات متعلقة ..


- بالفيديو.. حجاجوفيتش يكشف عن أسرار متحف الآثار المصرية فى السويد











مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة