أكرم القصاص - علا الشافعي

المؤرخ عاصم الدسوقى لـ"يوسف زيدان": "احترم نفسك أنت مش مؤهل فى التاريخ"

الأربعاء، 18 أكتوبر 2017 09:29 م
المؤرخ عاصم الدسوقى لـ"يوسف زيدان": "احترم نفسك أنت مش مؤهل فى التاريخ" المؤرخ عاصم الدسوقى ويوسف زيدان
كتب محسن البديوى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

هاجم المؤرخ الدكتور عاصم الدسوقى، الكاتب يوسف زيدان، بعد تكذيبه واقعة وقوف الزعيم أحمد عرابى أمام الخديوى، مطالباً "زيدان" بتأهيل نفسه علميا أولاً قبل اقتحام مجال التاريخ.

وقال فى مداخلة تلفزيوينة، برنامج "90 دقيقة" الذى يقدمه الإعلامى محمد الباز، عبر فضائية "المحور"، إن يوسف زيدان متخصص فى الفلسفة، ولكنه غير مؤهل للكتابة فى التاريخ، مضيفاً: "عيب.. هو مش متخصص.. ويجب أن يحترم نفسه ولا يقتحم مجال دون تأهيل"، مؤكداً أن كتابة التاريخ لها أصول .

يأتى هذا بعد تصريح الكاتب يوسف زيدان، أن أحمد عرابي لم يقف أمام الخديوى، وكان السبب فى ضياع البلد واحتلالها 70 عاما، واعتباره أن عرابى لم ير الخديوى إطلاقاً طوال عمره.

وفيما يتعلق بمذكرات عمرو موسى، قال "الدسوقى" إن العديد من الرموز الوطنية كتبوا مذكراتهم الشخصية لراحة أنفسهم وممارسة الكتابة وليس النشر، مستطرداً: " ما يكتب للنشر يسمى ذكريات .. أما اللى بيكتب حاجة النهاردة ويقول مذكراتى أعرف أنه بيكدب..وماكتبه عمرو موسى ذكريات وليست مذكرات .. فهو يخرج نفسه عظيما والباقى لا يعلم شيئا".

 









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

عيب على قامتين كبيرتين ان بدخلا هذا التراشق.....بس خلاص

😎😎..

عدد الردود 0

بواسطة:

مصطفى حسين

ليس هكذا حوار العلماء

ارفض ان يكون هذا حوارا بين مثقفين بل لا استطيع ان اسميه حوار ا نستفيد منه نحن العامة ويدعنا نحو المذيد من البحث والقرأءة كان يمكن لكل من السادة المتحاورين سواء عاصم الدسوقى او زيدان اطلاعنا على ما يعزز وجه نظر كل واحد منهما ولكن مع تبادرل الشتائم والاهانات فستظل الحقائق التاريخية وسط هذا الضباب الذى يصنعه صفوة علمائنا عن طريق شخصنة المواضيع الموضوع بسيط هل وقف عرابى امام الخديوى قعلا وقال قولته الشهيرة ام لم يقف

عدد الردود 0

بواسطة:

ادهم

و الله رجل محترم

و الله العظيم أنت رجل محترم أنت ترد علي المدعو زيدان اللي فاكر نفسه أبو العريف ، مرة يتكلم عن احمد عرابي و مرة عن صلاح الدين الأيوبي . المفروض هو شغلته كاتب يبقي ماله و مال التاريخ ؟ بس احنا عندنا مشكلتنا في مصر أن كل واحد ممكن يفتي في كل حاجة تحت مسمي كلمة حرية الفكر و الإبداع . الله يحرق أبو الفكر و الإبداع اللي بالشكل ده .

عدد الردود 0

بواسطة:

Gems

مهذئ

كبر وبيخرف ومهذئ

عدد الردود 0

بواسطة:

hossam

مفتى كبيررررررر

مفتى كبير يوسف زيدان ده وكان نفسى الاقى حد يرد عليه

عدد الردود 0

بواسطة:

رمضان سالم

شغل صهاينه

لاحظوا انه يبحث عن الرموز الوطنية ويحاول هدمها بكل الطرق سواء رموز ديمية او رموز وطنيه - شغل ابناء صهيون

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

الحقيقه دائماً مره

الشعب المصرى عاوز اللى يستغفله - واللى يقول له عالحقيقيه يطلع فيه القطط الفاطسه

عدد الردود 0

بواسطة:

مجدى

هههههههههههههههه

عندما لا يتفق نزلاء دار المسنين مع بعض تحدث المشاجرة هههههههههههههه

عدد الردود 0

بواسطة:

منين نجيب الصبر

بكرة سى زيدان افندى يطلع علينا ويقول لنا ان المصريين اساسهم من الصين طب ما انت كمان درست عرابى

صح ولا غلط درست فى الابتدائى قصة كفاح احمد عرابى ولا --لا--ولا قلت لهم لا مفيش حاجة اسمها عرابى وانة وقف امام الخديو--طب متزعلش يا سيدى كان قاعد مش واقف اكيد انت الوحيد الجهبذ العبقرى اللى بتعرف تجيب التايهة وحقيقة التاريخ أة ولية لا ماهو عندك الاسرار كلها وبتعرف كمان القرد مخبى أبنة فين--بس اللى انا مش قادر أفهمة الهلفطة دى جابها منين وكان ساكت عليها لية كل دة --واشمعنى هو بالذات اللى عرف المعلومات دى ومن اين أتى بها--والدولة بتاعتنا كدة نايمة على ودانها مش عارفة تاريخنا أية--مصيبة كمان يحسن يطالب بعدم أحقية جيلين باكملهم فى النجاح بالمدرسة او الجامعة وحصولهم على شهاداتهم بحجة ان التاريخ مزور وأن تدريس مادة التاريخ مبنية على الغش والخداع وان كل المناهج فى التاريخ والتى تضمنت قصة كفاح احمد عرابى كانت محشية فى الكتب حشو من باب التسلية وتقضية الوقت ويجب اعتبارهم راسبين وغير حاصلين على اى مؤهلات ولا يحق لهم العمل لان شهاداتهم مضروبة وكل المرتبات اللى حصلوا عليها بع تعينهم يجب اعادتها وبأثر رجعى للدولة مع الفوائد--وهو كمان من ضمنهم --ثم يطلع بعد كدة ويقول لنا ان احمد عرابى مكنش مصرى دة كان من كوريا الشمالية--والادهى من ذلك ان كل الزعماء الذين كانوا قبلة او جاؤوا بعدة كلهم ابطال من ورق--كرتون يعنى--بما فيهم أدهم الشرقاوى هو كمان مش مصرى ولا من الشرقية من اساسة دة من كولومبو او المكسيك--وبالمناسبة والكلام لسى زيدان افندى ذات نفسة هو الدولار بكام اليومين دول علشان نعرف نقيس كويس قيمة تغيير التاريخ وطمس الحقائق --وسؤالى تانى الله لا يسيئك انت أية الصنف الجهنمى بتتعاطاة بجوار شم الكولة تحت الكبارى مخليك فايق قوى كدة --يارب احنا عملنا اية بس علشان نتبلى بهذا البلاء كل يوم يطلع واحد مبلبع بلى ازرق علية وعلى اللى جايبينة ولا شارب كوزين منقوع البراطيش-- الجزم يعنى-- (حشاكم الله أيها القارئين) ويفتى بفتوى تقسم المجتمع وتبلبل افكارة لأما يشوة فى التاريخ والزعماء--لأما يقول أنا (أجدع من عتريس) وجوازى من تزييف الحقائق مش باطل--أرحمنا يا رحيم معدش فية صبر

عدد الردود 0

بواسطة:

اهبلاوى

عشنا وشوفنا زمان ناخذ فيه التاريخ من افواه المجانين ومن عمو سوسه ويويو زيزو !!

كل من يريد الشهرة عليه ان يخالف الثوابت التاريخية فغدا نجد من يقول ان اللى بنى مصر كان في الاصل اخوانى وعلشان كده بيخربها ياولاد مش عايزها تبقى حلوة !!

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة